Honey, where is my sunscreen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Mandy en Willeke - WaarBenJij.nu Honey, where is my sunscreen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Mandy en Willeke - WaarBenJij.nu

Honey, where is my sunscreen?

Door: Willke en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Willeke

30 December 2012 | Australië, Alice Springs

In de weersvoorspellingen hadden we al gezien dat het in centraal Australië lekker warm ging worden. 35 graden of meer is hier in de zomer meer regel dan uitzondering. Wanneer je het vliegtuig uitkomt weet je pas echt hoe warm dat is. Gezien we midden op de dag aankwamen, zat er niets anders op dan Alice Springs te ontdekken met een fijne 38 graden. Later die avond bleek dat de ozon laag inderdaad erg dun is, Mandy was door haar kleding heen verbrand. In het centrum hebben we voor het eerst kennis gemaakt met de ‘echte’ Aboriginals. Best wel een schok gezien deze het straatleven gewoonweg onveilig maken. Later bleek dan ook dat deze Aboriginals niet echt het goede voorbeeld waren. Vergelijk het gedrag een beetje met de zwervers uit Amsterdam in de combinatie met de proppers uit Spanje. Intimiderend dus.

Op 27-12 begon de dag erg vroeg. Om 6:00 hebben we weer veel nieuwe vrienden ontmoet. Ook bij deze tour hebben we weer een geniale voorstelronde meegemaakt om ons allemaal te introduceren. We mochten per persoon 1 raam van de bus versieren met stiften naar eigen inzicht. De meest grappige tekeningen ontstonden en het ijs was gebroken. De afgelopen 3 dagen hebben we de woestijn onder leiding van Camel ontdekt. Dit begon met de eerste klim ‘hartattack hill’. Deze naam is niet zomaar ontstaan… Hartattack hill geeft je een prachtig uitzicht over Kings Canyon, die we later ook beklommen hebben. Totaal een 6km. De voorwaarden om Hartattack hill te beklimmen: 3 liter water per persoon, een hoed en een zonnebril. En buiten dat een uur lang veiligheidsinstructies. Dit was in de volle zon (lees 40 graden) een hele klim, maar zeker de moeite waard! Nu weten we ook meteen hoe worstjes zich op de barbecue voelen. Van de 3 liter water was dan ook geen drupje meer over. Wanneer je in het midden van Kings Canyon staat zijn er geen woorden meer om dit te omschrijven, adembenemend!

Deze trip was vooral erg basic. We hebben onze eigen bomen gekapt, die later gebruikt werden voor het kampvuur. Het kampvuur diende daarbij ook als keuken en hield ons warm tijdens het nuttige van onze welverdiende alcoholische drankjes. Niet dat dat warm houden nou echt nodig was in de woestijn. ‘S nachts werd het zo’n 25 graden: een prima tempratuur om onder de sterrenhemel te slapen. We sliepen in een swag, dat best wel even wennen is. Je bent letterlijk één met de natuur. Voor jullie beeldvorming van basic: geen kraan, wc, stroom of andere westerse luxe. We beginnen hier echt goed in te worden:)

Na de hele rit in het busje gisteren, hoopten we er stiekem een beetje op dat we niet weer zo vroeg op moesten. Precies, 5:00uur is stukken beter! Het grote voordeel hiervan is dat het nog lang niet zo warm is. De wandeling naar Kata Tjuta begon dan ook in de ochtendglorie met een aangenaam temperatuurtje, zo’n 30 graden. Met het windje wat er stond was dit echt genieten. Tijdens deze wandeling van 7,4km hebben we veel van de rocks van Kata Tjuta gezien. Echt waanzinnig!
Na een stop bij het cultureel centrum zijn we nu ook op de hoogte van de geschiedenis van de Aboriginals en the rocks. Camel, onze guide, deed daar nog een schepje bovenop door het geven van nog meer interessante info gedurende een kleine wandeling (lees opnieuw 1,5 uur en weer midden op de dag). Die avond zijn we de sunset bij Uluru (Ayers Rock, grote rode bult) gaan bekijken. Volgens de verhalen verkleurd deze bult bij de sunset. We denken dat we iets te vaak met onze ogen geknipperd hebben, want deze kleuren hebben wij niet gezien. De sunset eromheen was erg mooi! Op de terugweg naar het bushcamp, werd onze bus omgetoverd tot plaatselijke disco. Zwaailampen, discolichten, goede muziek en gezellige mensen gaven ons een leuk ritje terug!

Om ons vroeg opstaan nogmaals te overtreffen werden we vandaag om 4:20uur gewekt. Dit zijn een hoop slaperige oogjes in de bus kunnen we jullie vertellen! Maar waarom dan zo vroeg?
Nou, om de sunrise rondom Uluru te bekijken en ja die zon staat al vroeg op! Dit was echt waanzinnige mooi. We kennen slechtere ontbijtomgevingen. Na de sunrise hebben we onze laatste wandeling hier in de dessert voltooid. Dit was een 9 km lange wandeling rondom Uluru. Gezien we zo vroeg opgestaan waren, was dit klusje om 8:30 al geklaard. De tijd hier is wederom weer veel te snel gegaan. We hebben een fantastische 3 dagen beleefd tijdens deze Rocktour. Op naar Sydney en helaas zijn dit de laatste 2 dagen in Australië:(

• 30 December 2012 - 02:14

Hilde:

Lieve Willeke en Mandy,

Wat een ervaringen doen jullie daar op aan de andere kant van de wereld, ik sta er elke keer weer van te kijken. En wat gaat de tijd snel, al zal ik dit niet te veel herhalen voor jullie ;).

Geniet van het inluiden van het nieuwe jaar in Sydney! Het inluiden van het nieuwe jaar doe je 1 x in de 365 dagen maar het inluiden van het nieuw jaar in Sydney doe je waarschijnlijk maar 1 x in je leven. Enjoy!!

Dikke knuffel en kus vanuit Ven(horst)lo (op dit moment bevind ik me in Venlo),

Hilde

• 30 December 2012 - 07:15

Leny:

hoi hoi dames,

waarschijndelijk voor het laatst dit jaar dat we van deze bijzondere verhalen mogen lezen.
    Dit zou ik ook leuk vinden lekker vroeg uit de veren om al dat prachtige te zien.
    en nu wensen wij jullie een geweldig oud en een schitterend nieuw jaar geniet er van daar in Sydney.

groetjes leny en piet

• 30 December 2012 - 10:27

Pap En Mam (Bertie - Ria):

Hello inmiddels ervaren reizigsters,

Wat een heet stukje reis, lettelijk en figuurlijk.
    Prachtig om dat allemaal te zien,
    maar ook leuk dat jullie het zo gezellig hebben.

Nu nog een spetterend oud en nieuw, met veel gezelligheid en mooi vuurwerk.
    Pas goed op elkaar en tot happy new year

x x pap en mam

• 30 December 2012 - 10:50

Denise:

Wat ziet het er daar mooi uit!
    Geniet van de laatste 2 dagen in Australië. En een goede reis naar New Zeeland.

X Denise

• 30 December 2012 - 10:59

Opa En Oma Boekel:

Hoi Willeke en Mandy

Jullie hebben dit weer mooie voor elkaar,om zo een trip te maken.
    Wij vinden het knap om ons dit allemaal aan de lezers te laten zien.
    Geniet er nog van want de tijd gaat snel.

Groetjes Opa en Oma

• 30 December 2012 - 11:17

Daniëlle:

Hey Mandy en Willeke,

weer een heel avontuur beleefd daar in centraal Australië. Respect hoor voor het vroege opstaan en het basic leven.. Nu dus op naar Syndney voor een once- in- a- lifetime oud&nieuw! Heel veel plezier nog de laatste dagen en vast een fijne jaarwisseling! Liefs Daniëlle

• 30 December 2012 - 11:37

Mama En Hurby:

Ha dames,

Fascinerend jullie verslagen, echt geweldig.
    We zijn jaloers op jullie!
    Geniet van van de jaarwisseling in Sydney en alvast een goeie reis naar Nieuw Zeeland!
    xxx

• 30 December 2012 - 17:34

Elke:

Wooohhh, zus! Wat gaaf!
    De laatste 2 dagen in australië.. Wat gaat dat snel zeg!
    Geniet ervan!
    Tot snel weer op skype en een hele fijne jaarwisseling!
    Xxxx

• 30 December 2012 - 17:34

Elke:

Wooohhh, zus! Wat gaaf!
    De laatste 2 dagen in australië.. Wat gaat dat snel zeg!
    Geniet ervan!
    Tot snel weer op skype en een hele fijne jaarwisseling!
    Xxxx

• 30 December 2012 - 19:47

Wendy:

Heeey Willeke en Mandy,

Pffff krijg het er al heet van als ik die temperaturen lees en zeker met al die wandelingen erbij. Maar petje af hoor, hier blijven wij wel lekker warm bij de kachel op de bank liggen luieren haha. Maar geniet nog even van de 2 daagjes in Australie en ook al is het afscheid niet leuk, er komen nog leuke weken aan in Nieuw Zeeland, moet ook geweldig zijn. Nou heel veel plezier nog daar en ik hoop snel weer op verhalen van jullie.

Groetjes
    Wendy

• 30 December 2012 - 21:16

Stefan:

Weer een mooi verhaal. Alvast een gezellige jaarwisseling. Als het goed is kunnen we jullie foto's en verslag al lezen voordat wij aan de beurt zijn om te vieren. En alvast veel plezier in hobbitland.

Groetjes Stefan

• 30 December 2012 - 21:48

Ben En Jannie Theunisse:

Hoi meiden fijn dat jullie 2012 zo geweldig afsluiten,ga zo nog een maand in het nieuwe jaar door want het vliegt voorbij geniet er nog van.
    groetjes ome Ben en tante Jannie

• 04 Januari 2013 - 02:38

Nathalie V L:

Vierdaagse lopen als jullie terug zijn? ;-) Goed bezig dames!
    Inmiddels zijn jullie alweer Australie uit, veel plezier in Niew Zeeland!!